![]() |
AKTIFKAN PENGGUNA AWAM
Transaksi ini dilakukan untuk mengaktifkan ID Pengguna awam yang berstatus “Pengguna telah dikunci”. Pengguna awam perlu hadir ke kaunter JPJ untuk mengaktifkan semula ID mereka.
i. Pilih pautan PENGURUSAN ID daripada menu SOKONGAN. Skrin Menu Sokongan adalah seperti di bawah:-
![]() |
ii. Pilih pautan Pendaftaran Pengguna Awam;
iii. Pilih pautan Aktifkan Pengguna Awam. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-
![]() |
iv. Masukkan ID Pengguna dan/atau Nama;
v. Klik [Cari]; atau
vi. Klik pada senarai yang tertera di bawah ID Pengguna. Tanda akan kelihatan;
vii. Klik [Aktifkan Pengguna]. Skrin Pengesahan akan dipaparkanseperti di bawah:-
![]() |
viii. Klik [Ya]. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-
![]() |
ix. Klik [OK].