header.jpg

 

PRA PENDAFTARAN DAN PENGESAHAN

 

Transaksi ini adalah merupakan sistem legasi yang dihubungkan dengan myIDENTITY (sebelum ini dikenali sebagai Citizen Registry System - CRS), Jabatan Pendaftaran Negara. Sistem ini dicapai atas tujuan berikut:-

  1. Mendapatkan maklumat asas (No. MyKad dan Nama) dan bukan asas (Emel, No. Telefon Mudah Alih dll.)  warganegara Malaysia dan pemastautin tetap;

  2. Mengemaskini alamat surat-menyurat, alamat e-mel dan nombor telefon mudah alih;

  3. Mendaftar dan mengesahkan pengguna laman web myIDENTITY; dan

  4. Mewujudkan ID pengguna laman web myIDENTITY.

 

1.        CARTA ALIRAN

 

Carta berikut memaparkan aliran kerja di kaunter bagi urusan berkaitan myIDENTITY:-

 

myidimg_carta_aliran.jpg

 

 

2.        PRA-PENDAFTARAN

 

Pra-Pendaftaran boleh dilakukan sendiri oleh pengguna atau wakilnya melalui laman web atau kiosk yang disediakan oleh myIDENTITY. Walaubagaimanapun, terdapat juga pengguna yang tidak melakukan pra-pendaftaran sendiri. Oleh itu, proses ini boleh dilakukan oleh kakitangan kaunter.

 

    1. Pilih pautan UMUM daripada Menu Teras. Skrin Menu Teras adalah seperti di bawah:-

myidimg_menu.jpg
    1. Pilih pautan myIDENTITY. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myidimg.jpg
    1. Klik [Pertanyaan Rekod] pada No. MyKad, skrin Pengesahan MyKad akan dipaparkan seperti berikut:-

modadd_pengesahan_mykad.jpg
    1. Selepas MyKad berjaya disahkan, skrin Pengesahan Cap Jari akan dipaparkan seperti berikut:-

modadd_pengesahan_cap_jari.jpg
    1. Selepas pengesahan cap jari berjaya disahkan, skrin maklumat pengguna akan dipaparkan seperti di bawah:-

myid_pengesahan_mykadverified.jpg
    1. Masukkan Alamat Emel;

    2. Pilih operator telefon melalui drop down list diikuti dengan nombor telefon di ruangan No. Telefon Mudah Alih (jika ada);

    3. Pilih Melanggan Perkhidmatan SMS? melalui drop down list;

Nota : Pilih Y(YA) sekiranya No. Telefon Mudah Alih dimasukkan atau T(TIDAK) sekiranya tiada No. Telefon Mudah Alih.

    1. Klik [Kemaskini] untuk menyimpan rekod, skrin Pengesahan akan dipaparkan seperti berikut:-

myidimg_kemaskini_berjaya.jpg
    1. Klik [Ya] untuk meneruskan transaksi, skrin Kemaskini Berjaya akan dipaparkan seperti berikut:-

myidimg_kemaskini_berjaya.jpg
    1. Klik [Setuju], slip PENDAFTARAN & PENGESAHAN PENGGUNA LAMAN WEB myIDENTITY untuk pengguna akan dicetak. Contoh slip adalah seperti berikut:-

myid_pendaftaran_dan_pengesahan.jpg

 

 

2.1       Pendaftaran Kali Pertama di myIDENTITY

 

Contoh emel yang diterima adalah seperti berikut:-

 

myidimg_contoh_email.jpg
    1. Gunakan Nombor PIN untuk log masuk kali pertama di myIDENTITY. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myidimg_login_kali_pertama.jpg
    1. Masukkan No. Kad Pengenalan dan Nombor Pin;

    2. Klik [Hantar]. Skrin seperti di bawah akan dipaparkan:-

myidimg_pendaftaran_kata_laluan.jpg
    1. Masukkan Kata Laluan dan Pengesahan Kata Laluan di ruangan Kata Laluan;

    2. Pilih Soalan Keselamatan melalui drop down list di ruangan Petunjuk Kata Laluan;

    3. Masukkan Jawapan;

    4. Klik [Hantar]. Skrin Pengesahan seperti di bawah akan dipaparkan:-

myid_prapendaftaran_pengesahan.jpg
    1. Klik [Ya]. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myid_prapendaftaran_berjaya.jpg
    1. Klik [Tutup].

 

3.        PENGESAHAN

 

Pengguna perlu hadir sendiri ke kaunter untuk membuat pengesahan setelah pra-pendaftaran berjaya. Pengesahan ini memerlukan alat biometrik untuk imbasan cap jari dan MyKad atau MyPR pengguna.

 

    1. Pilih pautan UMUM daripada Menu Teras. Skrin Menu Teras adalah seperti di bawah:-

myidimg_menu.jpg
    1. Pilih pautan myIDENTITY. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myidimg.jpg

 

Terdapat sembilan(9) senario yang mungkin berlaku di dalam transaksi ini iaitu:-

    1. Cip MyKad/MyPR berfungsi;

    2. Tanpa MyKad/MyPR;

    3. MyKad/MyPR lama;

    4. MyKad/MyPR tidak sah;

    5. Nombor MyKad bertukar;

    6. Cap jari tidak sepadan;

    7. Pengguna cacat/kudung;

    8. Pemilik MyKad/MyPR meninggal dunia; atau

    9. Rekod Tidak Wujud.

 

3.1.     Cip MyKad/MyPR Berfungsi

    1. Klik [Pertanyaan Rekod] pada No. MyKad, skrin Pengesahan MyKad akan dipaparkan seperti berikut:-

modadd_pengesahan_mykad.jpg
    1. Selepas MyKad berjaya disahkan, skrin Pengesahan Cap Jari akan dipaparkan seperti berikut:-

modadd_pengesahan_cap_jari.jpg
    1. Selepas pengesahan cap jari berjaya disahkan, skrin maklumat pengguna akan dipaparkan seperti di bawah:-

myid_pengesahan_mykadverified.jpg
    1. Masukkan Alamat Emel;

    2. Pilih operator telefon melalui drop down list diikuti dengan nombor telefon di ruangan No. Telefon Mudah Alih (jika ada);

    3. Pilih Melanggan Perkhidmatan SMS? melalui drop down list;

Nota : Pilih Y(YA) sekiranya No. Telefon Mudah Alih dimasukkan atau T(TIDAK) sekiranya tiada No. Telefon Mudah Alih.

    1. Klik [Kemaskini] untuk menyimpan rekod, skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myid_kemaskini_berjaya.jpg
    1. Klik [Setuju], slip PENDAFTARAN & PENGESAHAN PENGGUNA LAMAN WEB myIDENTITY untuk pengguna akan dicetak. Contoh slip adalah seperti berikut:-

myid_pendaftaran_dan_pengesahan.jpg

 

 

3.2      Tanpa MyKad/MyPR

    1. Klik [Pertanyaan Rekod] pada No. MyKad, skrin Pengesahan MyKad akan dipaparkan seperti berikut:-

modadd_pengesahan_mykad.jpg
    1. Tekan butang [ESC]  pada papan kekunci untuk memintas skrin Pengesahan, skrin Pengesahan akan dipaparkan seperti di bawah:-

myidimg_mykad_tak_berjaya.jpg
    1. Klik [OK]. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myid_pengesahan_mykadfailed.jpg
    1. Masukkan No. MyKad;

    2. Klik [Pertanyaan Rekod], skrin Pengesahan Cap Jari akan dipaparkan seperti di bawah:-

modadd_pengesahan_cap_jari.jpg
    1. Selepas pengesahan cap jari berjaya disahkan, skrin maklumat pengguna akan dipaparkan seperti di bawah:-

myid_pengesahan_mykadverified.jpg

 

 

3.3       MyKad/MyPR Lama

    1. Klik [Pertanyaan Rekod] pada No. MyKad, skrin Pengesahan MyKad akan dipaparkan seperti berikut:-

modadd_pengesahan_mykad.jpg
    1. Selepas MyKad dimasukkan ke dalam slot biometrik, skrin Pengesahan akan dipaparkan seperti di bawah:-

myidimg_mykad_tak_berjaya.jpg
    1. Klik [OK]. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myid_pengesahan_mykadfailed.jpg
    1. Masukkan No. MyKad;

    2. Klik [Pertanyaan Rekod], skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myidimg_ic_lama.jpg
    1. Klik [OK].

Nota: Pengguna perlu membuat penukaran MyKad/MyPR di pejabat Jabatan Pendaftaran Negara.

 

 

3.4       MyKad/MyPR Tidak Sah

    1. Klik [Pertanyaan Rekod] pada No. MyKad, skrin Pengesahan MyKad akan dipaparkan seperti berikut:-

modadd_pengesahan_mykad.jpg
    1. Selepas MyKad dimasukkan ke dalam slot alat biometrik, skrin Pengesahan akan dipaparkan seperti di bawah:-

myidimg_mykad_tak_berjaya.jpg
    1. Klik [OK]. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myid_pengesahan_mykadfailed.jpg
    1. Masukkan No. MyKad;

    2. Klik [Pertanyaan Rekod], skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myidimg_mykad_tak_sah.jpg
    1. Klik [OK].

Nota : Pengguna perlu membuat pembetulan MyKad/ MyPR di pejabat Jabatan Pendaftaran Negara.

 

 

3.5       Nombor MyKad Bertukar

    1. Klik [Pertanyaan Rekod] pada No. MyKad, skrin Pengesahan MyKad akan dipaparkan seperti berikut:-

modadd_pengesahan_mykad.jpg
    1. Selepas MyKad dimasukkan ke dalam slot alat biometrik, skrin Pengesahan akan dipaparkan seperti di bawah:-

myidimg_mykad_tak_berjaya.jpg
    1. Klik [OK]. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myid_pengesahan_mykadfailed.jpg
    1. Masukkan No. MyKad;

    2. Klik [Pertanyaan Rekod], skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myidimg_mykad_bertukar.jpg
    1. Klik [OK].

Nota: Pengguna perlu membuat penukaran MyKad/MyPR di pejabat Jabatan Pendaftaran Negara.

 

 

3.6       Cap Jari Tidak Sepadan

    1. Klik [Pertanyaan Rekod] pada No. MyKad, skrin Pengesahan MyKad akan dipaparkan seperti berikut:-

modadd_pengesahan_mykad.jpg
    1. Selepas MyKad dimasukkan ke dalam slot alat biometrik, skrin Pengesahan Cap Jari akan dipaparkan seperti di bawah:-

modadd_pengesahan_cap_jari.JPG
    1. Skrin Pengesahan akan dipaparkan seperti berikut:-

myidimg_cap_jari_tak_berjaya.jpg
    1. Klik [OK]. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myid_pengesahan_mykadfailed.jpg
    1. Masukkan No. MyKad;

    2. Klik [Pertanyaan Rekod], skrin Pengesahan Cap Jari akan dipaparkan seperti berikut :-

Nota: Pengguna perlu meletakkan jari sebanyak tiga(3) kali pad slot alat biometrik untuk mengesahkan cap jari.

 

modadd_pengesahan_cap_jari.jpg
    1. Selepas pengesahan cap jari berjaya disahkan, skrin maklumat pengguna akan dipaparkan seperti di bawah:-

myid_pengesahan_mykadverified.jpg
    1. Lakukan pengesahan secara manual dengan membandingkan gambar dan rekod yang dipaparkan dengan maklumat yang tertera pada MyKad.

 

3.7       Pengguna Cacat/Kudung

    1. Klik [Pertanyaan Rekod] pada No. MyKad, skrin Pengesahan MyKad akan dipaparkan seperti berikut:-

modadd_pengesahan_mykad.jpg
    1. Tekan butang [ESC] pada papan kekunci untuk memintas skrin Pengesahan, skrin Pengesahan akan dipaparkan seperti di bawah:-

myidimg_mykad_tak_berjaya.jpg
    1. Klik [OK]. Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

myid_pengesahan_mykadfailed.jpg
    1. Masukkan No. MyKad;

    2. Klik [Pertanyaan Rekod], skrin maklumat pengguna akan dipaparkan seperti berikut:-

myid_pengesahan_amputateddetail.jpg

 

 

3.8       Pemilik MyKad/MyPR Meninggal Dunia

 

Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

 

myidimg_mykad_tak_sah.jpg
    1. Klik [OK].

 

3.9       Rekod Tidak Wujud

 

Skrin seperti berikut akan dipaparkan:-

 

myidimg_norecord.jpg
    1. Klik [OK].

 

 

4.        KHIDMAT SOKONGAN

 

Khidmat sokongan akan diberikan oleh Pusat Perkhidmatan Pelanggan myIDENTITY seperti di bawah:-

 

Nombor telefon   : 03-88807231

Nombor Faks      : 03-88807850

E-mel                  : crscc@jpn.gov.my

Waktu operasi    : 8.00 pagi hingga 5.00 petang (kecuali cuti umum)